Co se děje, když máme vyhlášený poplach...

 

        Jsme jednotka sboru dobrovolných hasičů obce (JSDHO nebo JSDH), zařazená do plánu plošného pokrytí jako jednotka požární ochrany skupiny III/1  (JPO III/1). To znamená, že v JPO III/1 vyjíždíme do deseti minut od vyhlášení poplachu na dojezdovou vzdálenost 10 minut (takže můžeme jezdit i mimo svou obec = hasební obvod) s vozy, mezi nimiž je jedna cisternová automobilová stríkačka (CAS).

       

        Když zavolá Operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru (OpIS HZS) veliteli nebo dalším čtyřem určeným lidem (4 velitelé), začíná operační řízení jednotky. To znamená, že si vyhlašovatel poplachu zapíše adresu události a vyhlásí poplach. Poplach v jednotce se vyhlašuje pomocí služeb mobilních operátorů (rozeslání SMS všem členum jednotky). Každý si během pár sekund přečte SMS a kdo může, vyrazí směrem na hasičskou zbrojnici (HZ). Doprava na HZ je například chůze, běh, kolo, babeta, motorka, auto, případně taxi, atd.

        Bez řidiče a velitele se nemůže jezdit, takže hasiči čekají na jejich příchod, aby odemkli zbrojnici (velitelé a řidiči mají klíče). Pak se všichni oblečou do zásahových oděvů. Podle příchozího voláni z OpISu velitel rozhodne, kterým vozem nebo kterými vozy se vyjede. Veškerá tato činnost netrvá déle jak 10 minut pro první vůz na výjezdu, druhý a případně třetí vůz čekají pár minut na opozdilce a vyjíždějí podle potřeby. Pokud se někdo nestihne obléci na zbrojnici, obléká se ještě během jízdy, aby byl připraven vystoupit a hned zasáhnout (jednou za čas naskočí někdo do auta k zásahu v přilbě a trenýrkách a obléká se až po cestě).

        Blikáme...houkáme...troubíme..., prostě jedeme k zásahu a musíme tam být rychle a bezpečně, protože na nás čekají... Pak následuje zásah (o tom zas někdy jindy). Po zásahu, v drtivé většině případů, se vracíme bez blikání a houkání na zbrojnici, uklidíme a umyjeme vozy a sebe, odpočineme si a nakonec oznámíme na OpISu, že jsme připraveni k dalším výjezdům.

 

        K výjezdu CASky je zapotřebí družstvo v počtu 1+5 (1 velitel + 1 strojník/řidič + 4 hasiči ) nebo družstvo ve sníženém počtu 1+3 (1 velitel + 1 strojník/řidič + 2 hasiči). Jinak je tomu u naší dopravní avie (DA), do které se vejde osádka až 1+8 (1 velitel + 1 strojník/řidič + 6 hasičů). No a pro změnu do nákladní avie (NA) si sedáme 1+2 (1 velitel + 1 strojník/řidič + 1 hasič).

        Samozřejmě podle typů zásahů kombinujeme vozy tak, aby se nás tam dostalo co nejvíc. To znamená, že s našimi třemi vozy se k zásahu může dostavit celá jednotka (CAS+DA+NA => 1+5 + 1+8 + 1+2 = 18 ... je nás ale celkem 19), protože ten devatenáctý je jeden z příslušníků HZS, který má zrovna směnu a s tím se potkáváme u zásahů (třeba u požáru). V opačném případě může vyjet k zásahu jedno vozidlo s osádkou 1+2 (likvidace bodavého hmyzu, kdy 3 lidi stačí a zbytek je připraven na řešení jiných události).